Supertips för din hjärnas & kropps hälsa!

Mitt intresse för hälsosam mat har följt mig under många år. I det här inlägget har jag samlat ihop några idéer på recept och annat smått och gott som hjälper inte bara din hjärna utan hela kroppen till att må bra!

Idag finns det ett överflöd av härliga recept på internet, men här delar jag några favoriter som använder ingredienser från nedanstående lista. Ofta plockar jag från denna lista när jag väljer vad jag ska äta.

I det förra inlägget delade jag en lista på mat som hjälper hjärnan enligt Peter Wilhemssons forskning och hans utmärkta bok: (Rädda din hjärna nu!). Här är den igen:

  1. Eko-Ägg helst från frigående utomhus höns
  2. Valnötter, paranötter, sötmandel
  3. Avocado
  4. Mörka bladgrönsaker/Ruccola/Spenat/Grönkål
  5. Broccoli/brysselkål/pak choi/broccoligroddar(!)
  6. Ofiltrerad eko-olivolja och Ghee (klarat smör)
  7. Eko-kokosolja – oraffinerad jungfruolja och MCT
  8. Blåbär/Aroniabär/Björnbär/Vinbär
  9. Granatäpple och citrusfrukter (citron!)
  10. Surkål, kimchi och andra syrade grönsaker (speciellt olika kålsorter)
  11. Eko-lök, röd- gul och vitlök
  12. Sardiner/Ansjovis/Sill/vildfångad Lax (undvik odlad fisk)
  13. Kött från gräs-betande eller vilda djur
  14. Quinoa, ärtor, linser och bönor (blötlägg innan du kokar eller groddar)
  15. Groddar – broccoli, mungbönor, rädis- alfalfa m m
  16. Frön; pumpa, hampa, chia, sesamfrö

Personligen väljer jag att äta en ganska stor del s k ”rawfood” helt enkelt för att min kropp mår bra av denna typ av kost. ”Rawfood” har dessutom kvar de livsviktiga levande enzymerna som hjälper kroppen med att ta upp näringen. Skriver mer om det i ett annat inlägg. Men vi har alla individuella behov så man får pröva sig fram, t ex använda sig av muskeltestning/intuition eller alternativt gå till en kostrådgivare.

Frukost-tips

Väljer du att göra en fasta under den första delen av dagen så kan du gärna börja med ett glas ljummet, renat vatten, blandat med juicen av en färskpressad citron (9) och ev ingefärsjuice (fin-riv ca 2cm och pressa ut juicen mellan fingrarna).

Ett annat alternativ är att ta en ”Anti-inflammatorisk shot” (se recept på Food Pharmacy). Den här är speciellt bra att ta under förkylningstider! Food Pharmacy har också många härliga recept och bra information! Klicka på länken ovan…

Vänta helst ca 20 minuter och fortsätt med ett glas ljummet, renat vatten blandat med 1 msk chlorella/spirulinapulver.

På förmiddagen kan du t ex fortsätta med att dricka ört-te och här finns det en mängd olika att välja på. Min personliga favorit är ”Yerba mate”-te från Sydamerika, där flera länder har detta te som nationaldryck. Klicka på länken för mer info!

Yerba mate te har en rad hälsobringande effekter bl a;

  • Upprätthåller fysisk energi
  • Hjälper mental klarhet
  • Förstärker immunförsvaret
  • Förbättrar matsmältningen
  • Hjälper med viktminskning och mycket mer!
    Det innehåller också många viktiga vitaminer, mineraler och aminosyror.

Du kan ju också dricka en härlig smoothie och här rekommenderas det allmänt bland hälsocirklar att välja frukter och bär (8) under förmiddagen eftersom de är lättsmälta och utrensande. Det finns en mängd olika att välja på.

En bra tumregel är; 1/3 vatten, 1/3 gröna blad och 1/3 frukt (greensmoothiegirl.com).

Lunch-tips

För bästa matsmältningen och upptaget av näringsämnen bör man enligt forskning äta sitt huvudmål mellan kl 12-13. Det beror på att kroppens förmåga att bränna kalorier och reglera aptiten är kopplade till din dygnsrytm och enligt kinesisk medicin cirkulation av livsenergi.

En härligt matig sallad är min favorit till lunch. Jag väljer mycket färskt och groddar, ofta råa grönsaker, och har märkt att det hjälper mot den trötthet som man annars kan uppleva efter en måltid med mkt kokt/stekt mat.

Tips på god matig sallad (eko);

  • Du kan börja med en bas av t ex kokt quinoa, linser, bovete eller hirs (14).
  • Toppa med t ex:
    – Gurka eller zucchini i skivor
    – Rårivet; morötter, rödbetor, sötpotatis, vitkål etc
    – Groddar (15) – se tidigare inlägg om groddar här
    – Mörkgröna bladgrönsaker (4)
    – Frön (16) eller nötter (2) blötlagda 4-8 timmar
    – Surkål, kimchi etc (10) är fantastiskt för tarmfloran!
    • Enkel dressing:
      – Hacka rödlök och pressa ev vitlök (11) i eko-oliv/svart kumminolja + lite färskpressad citronjuice.
      – Tillsätt örtkryddor eller kryddor; gurkmeja, svartpeppar, koriander, oregano, basilika, etc
  • Vill du ha lite mer av fisk, kött (13-14) eller ägg(1), så lägg gärna till det sist

Variera gärna så att du äter lite olika varje dag – välj t ex från listan. Och kom ihåg; tugga noga! Matsmältningen börjar i munnen! Avstå att dricka till maten eftersom det försämrar matsmältningen. Drick istället 1 timme innan eller 2 timmar efter din måltid. 

Läs mer om ”hjärn-nyttig” mat och recept i mitt nästa inlägg.

Bon Apetit tills nästa gång! 

Vill du ha hjälp med din kropps näringsbalans och matsmältning?
Då kan du också ta hjälp av det fantastiska hjälpmedlet vi har i Quantum Biofeedback instrumentet – QUEXED. Här kan du boka tid!
Men glöm inte att grunden bygger på vad du gör varje dag – en hälsosam livsstil!

Ha din bästa dag någonsin!

Lev. Balansera. Hela med Frekvensmedicin.

Annika Andersen Laggoune

Certifierad Biofeedback Terapeut

Grundare Levohela Frekvensmedicin och Hälsa